Waar ben ik:   Home > Behandelmethoden

Behandeling acupunctuur Praktijk Poorthuis Enschede en Coevorden
Behandelmethoden

Acupunctuur.

In het Westen kennen we acupunctuur vanaf de jaren 70, in China wordt deze geneeskunde al eeuwenlang gebuikt.

De Chinese geneeskunde benadert ziekte op een andere manier dan westerse geneeskunde: zij gaat uit van de mens in zijn geheel en niet vanuit alleen één ziekte op zich.

In de acupunctuur wordt gewerkt via meridianen, meridianen zijn ingewikkelde netwerken van banen waardoor onze energie (Qi), bloed en lichaamsvloeistoffen in het lichaam wordt verspreid. De Qi, Bloed en Lichaamsvloeistoffen horen altijd gelijkmatig te stromen en voldoende aanwezig te zijn. De meridianen maken contact met organen en voeden en bevochtigen elk deel van ons lichaam. Door verschillende oorzaken kunnen blokkades, overschotten of tekorten ontstaan met pijn en ziektes als gevolg. Onder normale omstandigheden kan het lichaam een disbalans makkelijk terug in evenwicht brengen. In een situatie van ziekte is het lichaam echter niet in staat het evenwicht te herstellen. Acupunctuur kan daarbij helpen. Door het zetten van naalden het gebruik van moxa en cups kan een acupuncturist verstoringen beïnvloeden en harmoniseren.

Westerse en Chinese geneeskunde sluiten elkaar niet uit, zij kunnen juiste een goede combinatie met elkaar vormen.

Elektro-acupunctuur.

Met behulp van een apparaat wordt gebruik gemaakt van elektrische stroom op de naalden. Vooral bij neurologische aandoeningen wordt dit toegepast om een extra stimulans op een acupunctuurpunt te zetten. De naalden worden via snoertjes met een apparaat verbonden en de frequentie kan hoog of laag worden ingesteld. Een voordeel van de elektro-acupunctuur is dat de mate van stimulatie van een acupunctuurpunt erg fijn en precies afgestemd kan worden.

Kruidengeneeskunde (fytotherapie) pharmaciemg.fr

Naast acupunctuur zijn kruiden ook een onderdeel van TCM. Een aantal klachten kan beter en effectiever worden behandeld met kruiden: bijvoorbeeld het lichaam sterker maken, obstructies in het lichaam opheffen of slijmvorming verminderen. Naast Chinese kruiden worden ook westerse kruiden ingezet waarbij de werking uitgebreid is onderzocht. Deze kruiden worden ingekocht bij de Natuurapotheek.

Moxa.

Warmte is een belangrijke therapie om Koude te verdrijven. Met moxa, gemaakt van het kruid Artemisia Vulgaris, wordt de acupunctuurnaald of een deel van het lichaam verwarmd. Naast het echte kruid wordt in de praktijk ook gebruik gemaakt van een moxalamp. Deze elektrische lamp werkt als een weldadige infrarode straling en is geurloos (in tegenstelling tot de echte moxa).

Cupping.

Dit is een methode waarbij een glazen kop (cup) wordt aangebracht op de huid. Door het glas kortstondig te verwarmen ontstaat een vacuümkracht. Hierdoor wordt de doorbloeding van de huid verbeterd en blokkades van de meridianen opgeheven. Cupping wordt vaak toegepast bij rug- en schouderklachten en bij massages.

Massage.

Massage is een veel gebruikte therapie om de lichaamsfuncties te verbeteren of om spierpijn te verlichten. De bekendste massagevorm vanuit China heet Tuina.

De klassieke massage bestaat uit een ontspanningsmassage gecombineerd met etherische oliën.